Nyitólap Bemutatkozás Festmények Rajzok Online játékok Letölthető játékok
RETRO (emulátor) rovat Programozás (Pascal, Java stb) Vendégkönyv Üzenet Linkek

Turbo Pascal
Java

Turbo Pascal
Bevezető - A HELLO VILÁG program - A programok felépítése
Letölthető példaprogramok

A HELLO VILÁG program

Íme egy egyszerű példaprogram, amely kiírja a képernyőre a "helló világ" szöveget:

Program elso;
Uses crt;
Begin
WriteLn('Hello Világ');
end.


A programban a szöveget a WriteLn utasítás írja ki a képernyőre.
A program kiírja a szöveget, de utána rögtön ki is lép. Ha a szerkesztőből indítottuk a programot akkor csak egy villanást látunk, majd visszakerülünk a szerkesztőbe.

A programot módosítsuk, hogy miután kiírta a szöveget várjon addig, amíg le nem nyomtuk az ENTER billentyűt:

Program elso;
Uses crt;
Begin
WriteLn('Hello Világ');
ReadLn;
end.


A ReadLn utasítás vár addig, amíg le nem nyomjuk az ENTER billentyűt. Igazából addig vár, amíg egy szöveget be nem gépelünk, de ha nem írunk be semmit csak nyomunk egy ENTER-t akkor egy üres sztringel tér vissza, tehát a célnak megfelel.
A programot módosíthatjuk, hogy letörölje a képernyőt, mielőtt kiírja a szöveget:

Program elso;
Uses crt;
Begin
clrscr;
WriteLn('Hello Világ');
ReadLn;
end.


A ClrScr utasítás letölri a szöveges képernyőt.

Ha a rajzolás színét szeretnénk megváltoztatni, akkor használjuk a SetColor utasítást. A rajzolás színe 0-tól 15-ig adható meg:

Program elso;
Uses crt;
Begin
clrscr;
SetColor(5);
WriteLn('Hello Világ');
ReadLn;
end.


A szöveges képernyő 80 karakter széles és 24 karakter magas. Ha tetszőleges pozícióba akarunk kiírni egy szöveget akkor használjuk a GotoXY utasítást:

Program elso;
Uses crt;
Begin
clrscr;
GotoXY(12,10);
WriteLn('Hello Világ');
ReadLn;
end.